dinsdag 7 april 2020

Nieuws van de wethouder

Als ik dit schrijf is het vrijdag 3 april en hebben we allemaal een zeer bijzondere maand achter de rug. Een maand waarin de maatregelen ter bestrijding van het Coronavirus steeds stringenter werden en een maand waarin de impact voor de inwoners en ondernemers steeds groter werd. De laatste drie weken waren tijden die we nog nooit meegemaakt hebben (althans ik niet).

Ook voor de agenda van het College en voor mij als wethouder stond de wereld even op zijn kop, want op veel portefeuilles van mij is het even alle hens aan dek: onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg, financiĆ«n & belastingen, dienstverlening, P&O. Allemaal thema’s die direct de gevolgen van de maatregelen voelden en waarin we een nieuwe werkelijkheid moesten gaan organiseren.
Het was zeker bij het onderwijs en dienstverlening even in de “crisis-en rampenstand” die eerste dagen. Als Gemeente hebben we bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid gekregen om de regie te voeren over de noodopvang bij scholen en kinderopvang en die rol hebben we uiteraard met alle energie op ons genomen. Ik denk ook dat de scholen en opvangorganisaties daar goed in geslaagd zijn. Wel zie ik nog veel kwaliteitsverschillen in het geven van onderwijs. Waar de ene school echt digitaal instrueert, stuurt de andere school vooral veel huiswerk toe. Waar de ene school de kinderen die wel naar school moeten in een klaslokaal zet en de leraren vanuit huis ook hen onderwijs op afstand aanbiedt, heeft de andere school juist de docent voor de noodopvang.
De aandacht vanuit de Gemeente is daarnaast vooral uitgegaan naar de taken waarvoor ze verantwoordelijk zijn, zoals het leerlingenvervoer, het organiseren van 24/7 opvang en het krijgen van een goed zicht op de kwetsbare gezinnen.

Op dit moment krijgen we een steeds beter beeld van langere termijneffecten en bereiden we voorstellen voor ter ondersteuning van ondernemers en burgerparticipatie in “Coronatijd”. De komende week zal ook de Raad weer in vergadering bijeen komen.

Tenslotte, ik denk dat we in korte tijd veel hebben neergezet, maar er moet ook nog het nodige gebeuren de komende dagen en weken. Blij word ik in elk geval van de samenwerking met de opvangsector en onderwijs. De komende weken blijf ik echter nog wel even in crisisstand. Heb je signalen of vragen? Schroom niet om even me te mailen (g.hendriks@gooisemeren.nl) of te appen (0611715601)