woensdag 22 januari 2020

D66 voor een veilige, gezonde en duurzame viering van Oud & Nieuw

D66 wil een veilige, gezonde en duurzame viering van Oud & Nieuw; een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen is hiervoor nodig, landelijk, dus ook in Gooise Meren.

Oud & Nieuw wordt niet voor niets een viering genoemd. Het moet dus leuk zijn voor iedereen. Voor sommigen hoort het ontsteken van vuurwerk erbij. Er is in Nederland, en dus ook in Gooise Meren, een terechte discussie ontstaan over het gebruik van vuurwerk tijdens de viering van Oud & Nieuw.

Vuurpijlen en knalvuurwerk leveren een probleem op voor de openbare orde en veiligheid. Ook dieren ondervinden veel last van knalvuurwerk. D66 wil daarom dat vuurpijlen en knalvuurwerk in Gooise Meren verboden worden. Aangezien er landelijk beleid in gang wordt gezet om gevaarlijk vuurwerk te verbieden, wil D66 dat de Gemeente Gooise Meren het beleid hierop afstemt.

Er zijn politieke partijen die een volledig verbod op consumenten vuurwerk per direct willen invoeren in Gooise Meren. Dat vindt D66 onverstandig en bovendien niet eerlijk naar diegenen die zich altijd netjes aan de regels hebben gehouden van het afsteken van vuurwerk. Wij vinden het namelijk belangrijk dat iedereen in Gooise Meren Oud & Nieuw moet kunnen vieren op zijn eigen manier en bij veel inwoners hoort daar vuurwerk bij.

D66 wil daarom dat we aansluiting zoeken bij het advies van de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid, dus overlast beperken zonder overdreven maatregelen; een landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk komt er toch al. D66 vindt het belangrijk om het beleid van Gooise Meren af te stemmen op het landelijk beleid en dit vooral zorgvuldig te doen. Dat wordt de opdracht van D66 aan het college. Op deze manier kan Oud & Nieuw voor iedereen een feest blijven.