dinsdag 13 oktober 2020

D66 gaat voor gezonde scholen en wil dat de landelijke subsidie voor ventilatie van scholen snel in Gooise Meren gebruikt gaat worden

Begin deze maand kwam in het nieuws dat op honderden scholen in Nederland de ventilatie nog niet voldoet aan de wettelijke richtlijnen. Om de scholen aan de wettelijke richtlijnen te laten voldoen, trekt het kabinet 360 miljoen euro uit voor een permanente oplossing m.b.t. de ventilatie. Echter, volgens minister Slob zal dat een kwestie van jaren worden omdat er op dit moment tekorten zijn aan apparatuur en deskundigen.

Niet alleen gaf dit bericht reden tot zorg. In Gooise Meren zijn steeds meer Corona besmettingen met name onder jongeren. Om deze reden heeft het Bussumse Willem de Zwijger College besloten al haar leerlingen naar huis te sturen vanwege coronabesmettingen. We lezen: “We nemen het zekere voor het onzekere, we willen geen enkel risico nemen.”

Voor D66 staat gezondheid vanzelfsprekend voorop! Door de zorgwekkende berichten heeft D66 deze kwestie, over de luchtkwaliteit op scholen, aangekaart in de raad.

Het college krijgt vanuit de scholen inderdaad berichten dat nog niet overal de ventilatie op orde is. Tegelijkertijd zijn de scholen hard aan het werk om alle maatregelen uit te voeren zodat er niet onnodig groepen of hele scholen gesloten moeten worden. D66 heeft bewondering voor de scholen en de situatie waarin ze nu zitten. Want naast de zorg om de veiligheid en gezondheid leveren zij ook maar weer dagelijks goed onderwijs voor onze leerlingen.